česky deutsch english

Co takhle zažívat pohovor z druhé strany?

27.10.2016

Recruiter: „Recruitment pro mne znamená uspokojení hladu po vzdělání a rozvoji“

Rozhodli jsme se nechat vás nahlédnout pod pokličku PersComu.  Jak to u nás chodí?  Kdo u nás pracuje? Představujeme první z nás, Zuzku Šimonovou.

 

Zuzi, prozraď nám, jaká je tvoje funkce?

V PersComu pracuji jako Recruitment manager. Nastupovala jsem jako Recruiter junior, nyní vedu tým našich recruiterů a sourcerů. Podílím se také na interních náborech k nám do agentury a zastřešuji školení našich nováčku. Samozřejmě se věnuji i náborům na své pozice. A kromě toho se specializuji na HR marketing.

 

Jak jsi se do PersComu dostala?

S blížícími se státnicemi na VŠ jsem hledala nové uplatnění. Inzerát z PersComu mě zaujal svou vtipnou
a neformální podobou. Ve výčtu všech ostatních inzerátů ve stejném duchu „Popis – nabízíme – požadujeme“ na mne působil neotřele. O personalistku jsem se nikdy dříve nezajímala, ale lákaly mě vždy nové výzvy, tak jsem řekla, že to zkusím. Z PersComu se mi ozvali hned druhý nebo třetí den. Proběhl krátký telefonní prescreening a ještě ten samý týden jsem byla pozvána na osobní pohovor. Setkala jsem se s Jirkou Vejvodou, majitelem společnosti a recruiterem. Pohovor probíhal neformálně. Prošli jsme můj životopis. Moc toho tehdy ještě nebylo. Přeci jen jsem byla čerstvým absolventem, ale už při škole jsem měla dlouhodobé brigády a nějaké zkušenosti z administrativy. Po pár dnech proběhlo druhé kolo, formou assessment centra. Nevěděla jsem, co mě čeká a jediné, co jsem mohla udělat, bylo být sama sebou. Šla jsem do toho s tím, že si to užiju, načerpám zkušenosti, které by se mi mohly hodit při dalších výběrových řízeních. Těch už ale nebylo třeba. Ještě ten den jsem dostala pracovní nabídku a otevřel se mi svět HR.

 

Říkáš, že se jsi neměla žádné zkušenosti s nábory, pohovory ani ničím jiným z personalistiky. Jak probíhalo zaškolení?

Musím přiznat, že mé školení probíhalo skoro stejnou formou, jako školím naše nováčky i já. Během prvních dní bylo školení intenzivnější. Bylo potřeba mě zasvětit, jak vůbec fungují nábory, jak funguje personální agentura, kdo je klient a co je mým cílem. Ale dokud nepřijde praxe, nic vlastně nevíte. Za několik málo dní jsem již měla svého klienta, své pozice a mé další působení bylo pod vlivem mentoringu zkušenějších kolegů.  Jedná se o kompromis mezi několikatýdenním školením, které vás jen otráví a mezi tím, když vás do toho hodí a vy musíte plavat. Začínala jsem malými krůčky, hodně jsem se ptala, hodně věcí jsem si snažila najít sama. A to si myslím, že udělalo nejvíc. Vlastně jsem si dělala samostatně svou práci, ale mohla jsem kdykoliv cokoliv konzultovat.  V HR nikdy není jediná správná cesta a jediná správná odpověď. A myslím, že to mě na něm baví nejvíc. Mohu si hledat své způsoby a své cestičky.

 

Jak vypadá tvůj pracovní den?

Asi hned zpočátku musím říct, že jsem tady nikdy nezažila dva stejné dny. Rozhodně nevím, co je to stereotypní práce. Když to vztáhnu obecně na pozici recruitera… Ráno přijdu do práce, zapnu notebook, vyřídím emaily a pokračuji v rozpracovaných úkolech z předchozího dne. Každý recruiter (náborář) má na starosti své klienty (společnosti) a několik jejich pozic. Cílem je najít vhodného kandidáta, kterého se podaří do společnosti umístit. V praxi to zjednodušeně řečeno znamená především telefonický kontakt s lidmi, vedení pohovorů a práce s databázemi. Využíváme také sociální sítě, ať už na samotné vyhledávání a oslovování kandidátů, ale také budujeme síť našich kontaktů skrze příspěvky, kreativní inzeráty nebo i články na blog.

 

Jaké jsou podle tebe klíčové vlastnosti recruitera?

Rozhodně by to měla být osoba otevřená a komunikativní. Kdo se bojí zvednout telefon či vést pohovor, nemá v oblasti lidských zdrojů velkou šanci. Na druhou stranu i to zvládáme naše nováčky naučit. Recruiter se neustále musí vzdělávat.
Je nutné správně a co nejvíce do hloubky pochopit potřeby klienta a pozici, kterou hledá, aby našel ty nejvhodnější kandidáty. Klíčovou roli také hraje zvládnutí time-managementu. Recruiter by měl být kreativní, cílevědomý a mít tak trochu hroší kůži. Musí se umět oklepat a jít dále. Učit se z chyb, které nás posouvají dále.

 

Co je na tvé pozici nejtěžší?

Nebudu nikomu věšet bulíky na nos. Má práce je náročná a má i své nevýhody. Vše je však o tom, jak si to v sobě nastavíte. Je jen na nás, zda nevýhodu nedokážeme otočit ve výhodu. Vím, že naši nováčci bojují s rozvržením času a neustálém přehodnocování priorit. Jsou dny, kdy se mi nakupí desítky různých úkolů. Člověk musí zachovat chladnou hlavu, najít si svůj systém a navzdory stresu odvést svou práci dobře. Na mnohé věci musím přijít sama a za pochodu. Ale právě tato samostatnost mi vyhovuje a vidím v ní hodně pozitivního. Vždy mě dokáže ještě víc nakopnout.

 

Co je pro tebe největší odměnou za tvoji práci?

V zásadě jsou dvě odměny. Tou první je, že cítím, že jsem udělala svou práci dobře. Jsem k sobě hodně kritická, v soukromí i profesně. To souvisí i s dobrým pocitem, když za mnou někdo přijde a řekne, že jsem mu pomohla nebo poděkuje. Ta druhá věc je samozřejmě obsazení pozice, kdy je spokojen každý z vrcholu pomyslného trojúhelníku „klient – já – kandidát“.

 

Zmínila jsi výběr nových členů vašeho týmu. Podle čeho vybíráte své spolupracovníky?

Životopis, který nám kandidát zašle, snese vše. Někteří kandidáti mají tendenci se přeceňovat a jiní naopak.
V každém se snažíme vidět potenciál. Důležité je, jak na nás uchazeč působí celkově. Hledáme komunikativní osobnost, člověka, který je sám sebou a využívá své silné stránky. Snažíme se, aby náš tým byl pestrý a každý mohl využívat to, v čem je dobrý a v čem se cítí nejlépe. Využíváme toho, že je PersCom menší společností, která není svou strukturou strnulá a můžeme tak ke všem přistupovat individuálně.

 

Čeho si ceníš na PersComu?

Ono to souvisí s tím vším, o čem jsem již mluvila. Jsme hodně flexibilní. Celkově zde panuje pohodová atmosféra a neřešíme zbytečné formality. Fungujeme jako tým a vzájemně si pomáháme. Výhodou mé práce je flexibilní pracovní doba s možností homeoffice, nejsem tedy vázaná na to být neustále v kanceláři. V čem vidím další obrovské plus je naše „20% off“, což v praxi znamená, že přibližně pětinu svého času v práci můžeme využívat k něčemu, co není naší standardní náplní práce. Jedinou podmínkou je, využít tento čas pro něco, co nás nadále rozvíjí. To podněcuje naší vlastní iniciativu a kreativitu. PersCom mi dává hodně prostoru pro řešení vlastních nápadů a projektů. Máme možnost absolvovat celou řadu kurzů či webinářů z HR, ale i dalších oborů, které s naší prací souvisí (psychologie, grafika, webová analytika, marketing,…).

 

Co bys dělala, kdybys nepracovala v personální agentuře?

To je zatím nejtěžší otázka. Nevím, opravdu nevím, co jiného bych dělala. Svět HR mě pohltil. Obsahuje v sobě vše, co očekávám od své práce. Neustále se rozvíjí a mě to nutí se neustále vzdělávat, profesně i osobně růst. Posouvat své cíle a mety, kterých chci dosáhnout.

Zaujalo Vás, co má Zuzka v PersComu na starost? Rádi byste se sami stali recruiterem? Napište nám na simonova@perscom.cz a staňte se PersComákem!











Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace